Transportul public în comun este un domeniu care a generat zeci de conflicte în ultimii ani în Vâlcea. Scandalurile, jignirile şi acuzele au fost în prim-plan, însă cu toate acestea problemele sunt departe de a fi rezolvate. Dacă pe de-o parte unul dintre transportatori (celebru şi indezirabil) urlă cât îl ţin plămânii că este indignat de prezenţa taximetriştilor pirat în trafic, de cealaltă parte vâlcenii şi poliţiştii rutieri sunt extrem de nemulţumiţi de modul cum se face transportul public în comun în judeţul Vâlcea.
Este adevărat că şi taximetria ilegală este un fenomen nociv şi greu de controlat, însă cea mai gravă problemă este, din punctul nostru de vedere, că transportul public în comun se face în condiţii mizerabile. Nu au fost puţine articolele de presă, declaraţiile vâlcenilor, fotografiile şi clipurile video în care se arăta foarte clar că anumite microbuze (99% fiind ale aceleiaşi firme, din păcate) sunt într-o stare tehnică deplorabilă, iar călătorii sunt transportaţi, pe banii lor, înghesuiţi şi în condiţii nesigure, punându-li-se de multe ori viaţa în pericol. Evident că pentru acest lucru de vina sunt patronii firmelor de transport, care vor un profit rapid. Însă nici autorităţile judeţului nu sunt absolvite de vină în condiţiile în care, pe de-o parte nu scot mai des licenţele la concurs, iar pe de altă parte nu fac verificări temeinice la firmele de transport care au devenit celebre pentru problemele pe care le au.
Cum trec microbuzele din Vâlcea de inspecţia tehnică?
La ultima sa conferinţă de presă, prefectul Florian Marin a deschis subiectul cu privire la taximetria ilegală şi la faptul că în luna septembrie va avea loc o şedinţă de lucru pe această temă. Jurnaliştii prezenţi i-au solicitat însă reprezentantului Guvernului în judeţ să îşi îndrepte atenţia şi spre modul cum obţin transportatorii avizele pentru inspecţiile tehnice ale microbuzelor/autobuzelor. Pentru că, din informaţiile pe care le avem, sunt anumite staţii ITP din Vâlcea unde se pot obţine extrem de uşor aceste avize, chiar dacă vehiculele sunt într-o stare deplorabilă. Poate că, în urma unor investigaţii ale unor organe abilitate, vom afla şi noi ce spun despre această problemă cei de la RAR Vâlcea, ARR Vâlcea şi ISCTR Vâlcea. Au habar de ce se întâmplă în judeţul nostru sau privesc impasibili cum viaţa oamenilor este pusă pericol? Sperăm să nu fie vorba de complicitate aici…
Iată declaraţia prefectului Marin: „Zilele trecute am fost vizitat de către un patron și președinte asociație de transportatori. Era foarte îndârjit în holul prefecturii că nu s-a făcut absolut nimic în privința taximetrie ilegale și îmi cerea imperativ să schimb un șef de poliție rutieră. Eu nu pot să schimb un șef de poliție rutieră și nici nu vreau să fac acest lucru pentru că nu este în fișa postului prefectului. La mijlocul lunii septembrie am stabilit să avem o întâlnire și să vedem ce s-a făcut pe tema taximetriei ilegale, dar și să vedem ce s-a făcut cu privire la modul cum se face transportul legal de persoane. Pentru că e foarte ușor să abați atenția spre un fenomen care persistă de ani de zile, dar să ignori o realitate în privința modului cum faci tu, proprietar de microbuze, transportul de persoane. E ca atunci când contraataci, în speranța că n-o să te atace nimeni pe tine. (…) Voi solicita instituțiilor respective să-mi spună ce anume s-a făcut cu privire la modul cum se efectuează din punct de vedere tehnic transportul. Cum s-au dat aprobări pentru anumite microbuze și o să fac datele publice”.