Nici măcar adversarii politici (din propriul partid sau din afara lui) nu pot contesta că deputatul Eugen Neață a ajuns un exemplu de bună practică. Una dintre multele sale inițiative legislative a ajuns lege, chiar dacă doar deputatul pesedist de Vâlcea a semnat pe ea. I-a urmat toți pașii, i-a pregătit culoarele pe care trebuie să le parcurgă prin comisii o inițiativă pentru a ajunge lege, i-a convins pe toți factorii decidenți și, iată, că avem o nouă lege ștanțată Eugen Neață.
Peisajul urbanistic al mai multor localități din Vâlcea și, evident, din țară este profund alterat de parcurile auto. Acestea sunt construite de regulă la intrările în oraș unde un antreprenor mai tupeist trage un gard și umple curtea de mașini, de regulă second-hand. Pe care le repară, le vinde, le dă la schimb etc. Activitatea aceasta benefică într-un anumit segment trebuie, totuși, controlată. Așa că Eugen Neață a parcurs meticulosul drum al modificării unei legi deja existente și, așa cum am mai spus, a convins toți factorii decidenți de justețea cauzei. Auzim des cum unii parlamentari susțin că nu pot face ba una, ba alta, prin forul legislativ din care fac parte pentru că nu au susținere. Susținerea se traduce prin semnături pe inițiativa legislativă și coordonarea politică. Neață n-a avut nicio semnătură pe această modificare a legii și a dus-o la bun sfârșit (vezi foto jos, cu numele inițiatorilor și rezultatul la vot din Camera Deputaților). Explicația este dată chiar de parlamentar, într-un text pe Facebook, pe care îl redăm integral.
O modificare legislativă pe masa președintelui.
În urmă cu ceva timp – este vorba de mult timp – un ziarist vâlcean m-a întrebat în cadrul unei întâlniri cu presa, dacă se poate face ceva împotriva extinderii haotice a spațiilor destinate dezmembrării autoturismelor vechi. Am răspuns – cum fac de obicei – că nu există problemă publică de nerezolvat ca urmare a depunerii unei inițiative legislative bine fundamentată și urmărită cu tenacitate pe traseul de avizare din Parlamentul României. M-am documentat citind câteva legi, consultând câțiva specialiști în domeniul protecției mediului înconjurător și discutând cu cei afectați direct, aflați în imediata apropiere a firmelor de dezmembrări care se află în jurul marilor orașe. Am fost să văd cu ochii mei cum se mărește aria din jurul atelierelor pe care zac epavele mijloacelor de transport dezmembrate, în calea celor care circulă pe drumurile din apropiere și în văzul tuturor. O expoziție inestetică și periculoasă, un adevărat cimitir de tehnologie auto care ruginește printre casele oamenilor, de cele mai multe ori. Am formulat o modificare a legii care îi obligă pe operatorii economici autorizați să deruleze această activitate în condiții de semnalizare și avertizare a publicului și asigurând intimitatea proceselor de dezmembrare și de păstrare a epavelor în spațiu împrejmuit corespunzător (vezi expunerea de motive). Pe lângă poluarea sonoră și poluarea chimică, aceste cimitire de mașini expuse la marginea drumului produc și o poluare vizuală de neacceptat. Și, iată cum, după mai multă vreme, inițiativa mea legislativă a ajuns la votul final, pe care l-a primit fără nicio împotrivire. Acum, inițiativa mea se află în drum spre promulgare și spre aplicare imediată în viața noastră de zi cu zi. Vom avea în curând două articole de lege cu ajutorul cărora ne vom putea apăra de neglijența celor care ne expun la poluare și la alte pericole prin dezmembrarea haotică a tehnicii auto pe teritoriul întregii țări. Mulțumesc încă o dată ziariștilor vâlceni care mi-au sugerat acest subiect pentru activitatea mea legislativă în Parlamentul României.